Taler vi for lidt om tro og religion i det offentlige rum?

Ja, mener Farshad Kholghi, som i mange år opfattede tro som en privat sag, men de seneste år gradvist har insisteret på at tale højt om sin kristne tro. “Med de mirakler, jeg har oplevet i mit liv, så tænkte jeg, at det var på tide”, lød det fra skuespilleren i Go’ aften Live forleden dag på TV”. Nu opfordrer han danskerne til en åben dialog om tro blandt andet i kampagnen ‘Lad os tale om tro’. Og han er ikke den eneste!

En række danskere har taget udfordringen op og medvirker i små videofilm, med samtaler om tro, håb, kærlighed og lykke(s), der nu deles vidt og bredt på de sociale medier. Det er samtaler mellem unge og voksne, nogle er bekendende kristne og andre er nysgerrige eller spørgende – idet de deler deres tanker og refleksion. Flere kendte medvirker blandt andre Ida Auken, Casper Christensen og Alex Vanopslagh.

Det er det bredest kirkeligt forankrede projekt i Danmark nogensinde, hvilket er stort i sig selv. Kampagnen er blevet til i bredt samarbejde mellem Landsforeningen af menighedsråd, Baptistkirken, Bibelselskabet, Danske kirkers Råd (som repræsenterer en række kirker), Den katolske kirke, Alpha Danmark, Evangelisk Alliance, KFS, Dansk Oase, Frelsens Hær, Areopagos og FrikirkeNet.

Samtalen gør os klogere. Også på livets store spørgsmål. Mange af os danskere vil gerne tale om tro og andre af livets store spørgsmål. Men det er ofte svært at komme i gang. Hvem skal man snakke med og hvilke ord kan vi bruge? Med samtalevideo’erne vil projektet gerne gøre det lettere at komme i gang. Se en af video’erne og prøv spørgsmålene af med en ven eller flere, og så er samtalen i gang. Man kan gå på opdagelse i alle videoer og spørgsmål på hjemmesiden ladostaleomtro.dk

Vi sætter også denne vigtige samtale på dagsordnen i Metodistkirken i Odense, og bruger klip fra videoer, tematikker og spørgsmål i forbindelse med gudstjenester, smågrupper, walk and talk, kirkehøjskole og til konfirmationsforberedelse.

LAD OS TALE OM TRO…

Af Maria Aaskov, præst